Verzorging konijn - Madenziekte

Vlieg Naast virale infectieziekten, zoals RHD en myxomatose, is de madenziekte nog een gevreesde aandoening bij konijnen. De madenziekte wordt ook wel myiasis genoemd en is een aandoening waarbij sprake is van vliegenlarven in de vacht en diepere weefsels van het konijn. In de warme maanden van het jaar bestaat het gevaar dat vliegen eitjes in de vacht van het konijn leggen. De maden die uit de eitjes komen zijn in staat wonden te veroorzaken. Deze wonden maken het konijn heel ziek en als er niks aan gedaan wordt is het uiteindelijk fataal voor het konijn.

De situatie is in veel gevallen dodelijk en daarom is het aan te raden om situaties die aanleiding tot myiasis kunnen geven te voorkomen.

Kijk dagelijks naar uw konijn om
Aan te raden is om in de warmere maanden van het jaar dagelijks uw konijn te controleren op vuil in de vacht. Het spreekt eigenlijk voor zich, maar toch is het niet vanzelfsprekend dat dagelijks voldoende naar het konijn wordt gekeken. Vuil in de vacht, zoals aangekoekte ontlasting, zijn voor groene vliegen echt verleidelijk om eitjes in te gaan leggen. Wordt dagelijks gekeken of de vacht van het konijn goed schoon is en wordt viezigheid dagelijks verwijderd uit de vacht en uit het verblijf, dan wordt de kans op myiasis natuurlijk al een stuk kleiner.

Zorg dat uw konijn niet te dik wordt
Gedacht wordt dat diarree de oorzaak van myiasis kan zijn en dat is inderdaad zo. Bij diarree kan ontlasting namelijk gemakkelijker in de vacht blijven zitten. Toestanden van diarree dienen dus voorkomen en indien aanwezig behandeld te worden.

Meestal is bij myiasis echter geen sprake van diarree. Vaak is de oorzaak dat het konijn te dik is. Konijnen produceren namelijk iedere dag speciale darmkeutels die aan de anus blijven plakken en welke door het konijn worden opgegeten. Dat is heel normaal voor een konijn en alhoewel het opeten van deze korrels het konijn van extra vitamines kan voorzien, hebben ze het voor een goede gezondheid niet nodig. Is een konijn te dik, dan kan het konijn niet meer bij de anus om deze dikkedarmkeutels op te kunnen nemen. Het gevolg is dat deze keuteltjes aan het achterste van het konijn blijven plakken, waar vervolgens vliegen hun eitjes in kunnen leggen. Om myiasis te voorkomen is het dus belangrijk om overgewicht bij uw konijn te voorkomen. Dit kan door dagelijks voldoende hooi en slechts 1 tot 2 eetlepels konijnenkorrels te geven. Overgewicht bij het konijn ontstaat vaak als te veel brokjes worden gegeven en het konijn te weinig hooi krijgt.

Producten om tegen myiasis te beschermen
Myiasis is vaak een aanwijzing dat er iets fout is in de dagelijkse verzorging en om die reden zijn wij voorstander om preventie bij de bron aan te pakken. Een goede voeding, het voorkomen van overgewicht, een schoon hok en het dagelijks omkijken naar het konijn is dan ook belangrijker dan het gebruik van producten die tegen myiasis beschermen.

Producten die tegen myiasis beschermen bevatten een stof die voorkomt dat eitjes die door vliegen op het konijn worden afgezet aanleiding tot madenziekte kunnen geven. Het gebruik van deze producten werkt dus alleen maar symptomatisch. Het voorkomt dat larven schade kunnen aanrichten, terwijl vliegen wel eitjes op het konijn kunnen leggen. Dat is natuurlijk sowieso niet de bedoeling en een teken dat het konijn of het konijnenverblijf vies is. Aanvullend als extra bescherming is het gebruik van deze producten geen probleem, maar preventie op andere wijzen is dus veel belangrijker.