Vaccinatieschema - Konijn

konijnen

Wat is Myxomatose en RHD?

Myxomatose en RHD zijn beiden virale konijnenziektes die bij huiskonijnen frequent gezien worden en die helaas in de meeste gevallen een fatale afloop kennen.

Maatregelen kunnen het risico op besmetting minimaliseren, maar helaas biedt dat geen volledige garantie. Vandaar dat het voor zowel konijnen die binnen als buiten gehouden worden het advies is om konijnen via vaccinatie tegen deze ziektes te beschermen.

Uitgebreide informatie over myxomatose en RHD kunt u hier vinden.

Vaccinatie van konijnen, er is veel beweging.

Vroeger waren alleen vaccins beschikbaar die in zogenoemde multidosis flacons beschikbaar waren en die ook maar 6 maanden bescherming boden. Daarom bestonden er zogenoemde konijnenvaccinatiespreekuren zodat meerdere konijnen met dezelfde flacon tegelijk gevaccineerd konden worden. Dergelijke spreekuren waren eigenlijk heel onverstandig, want je brengt op dat soort momenten mogelijk besmette konijnen in de buurt van onbeschermde gezonde konijnen.

2012: Komst Nobivac Myxo-RHD®
Sinds 2012 is er een nieuw konijnenvaccin beschikbaar en ook nog eens in singledosis flacons. Daardoor zijn konijnenvaccinatiespreekuren niet meer nodig.

Vaccinatie is mogelijk vanaf de leeftijd van 5 weken, beschermt vanaf 21 dagen na vaccinatie en tot 12 maanden tegen RHD1 en myxomatose.

2015: Nieuw virus onder konijnen (RHD2)
Sinds 2015 is er een nieuw variant van het RHD-virus, RHD2, opgedoken in Frankrijk dat ook naar en binnen Nederland is verspreid. Vaccinatie tegen RHD1 biedt geen bescherming tegen RHD2. Daarom worden konijnen sinds die tijd jaarlijks met twee vaccins gevaccineerd. Het bovengenoemde en een tweede vaccin, Filavac® of Eravac®.

2020: Komst Nobivac Myxo-RHD PLUS®
Sinds 2020 is er echter een nieuw vaccin op de markt verschenen, de Nobivac Myxo-RHD PLUS®, deze heeft het oude Nobivac Myxo-RHD® vervangen. Dit is een handig single dosis vaccin dat zowel bescherming biedt tegen myxomatose als RHD1 en RHD2. En net zoals de vertrouwde Nobivac Myxo-RHD® geeft dit vaccin 12 maanden bescherming. Konijnen kunnen vanaf de leeftijd van 5 weken met dit vaccin gevaccineerd worden. Vanaf de leeftijd van 7 weken is een enkele prik voldoende om 12 maanden bescherming te geven. Bescherming is volledig 21 dagen na vaccinatie.

Konijnen die voorheen tegen myxomatose, RHD1 en RHD2 zijn gevaccineerd kunnen probleemloos overstappen op dit nieuwe 3 in 1 Nobivac vaccin. Is je konijn in het verleden uitsluitend tegen myxomatose en RHD1 gevaccineerd? Dan dient je konijn eerst tegen RHD2 gevaccineerd te worden, bijvoorbeeld met Filavac® of Eravac®, waarna twee weken later de Nobivac Myxo-RHD PLUS® gegeven kan worden.

Omdat in het verleden de bescherming tegen RHD2 door het Filavac® of Eravac® vaccin korter dan 12 maanden is gebleken werd het advies gegeven om deze vaccinatie om de 6 maanden te herhalen. Dit is, voor zover momenteel bekend is, voor het Nobivac Myxo-RHD PLUS vaccin niet nodig. Dus konijnen hoeven nog maar 1 keer per jaar gevaccineerd te worden. Wel is het advies om bij voorkeur in het voorjaar je konijn te laten vaccineren, mocht de bescherming eerder dan 12 maanden wegvallen dan is je konijn in ieder geval tijdens de zomermaanden en de herfst goed beschermd, dat is de periode van het jaar waar het risico op beide ziektes het grootst is.

Vaccinatie aan huis

Wij vaccineren konijnen gewoon thuis in zijn of haar eigen vertrouwde omgeving. Je konijn ervaart zo minimale stress en komt niet in contact met andere, onbeschermde konijnen. Natuurlijk vervoeren wij de vaccins altijd goed gekoeld, met bewaking van de temperatuur. Konijnen worden voorafgaande aan de vaccinatie altijd goed onderzocht, omdat alleen gezonde konijnen vaccins toegediend mogen krijgen.