Vaccinatieschema - Konijn

konijnen

Wat is Myxomatose en RHD?

Myxomatose en RHD zijn beiden virale konijnenziektes die bij huiskonijnen frequent gezien worden en die helaas in de meeste gevallen een fatale afloop kennen.

Maatregelen kunnen het risico op besmetting minimaliseren, maar helaas biedt dat geen volledige garantie. Vandaar dat het voor zowel konijnen die binnen als buiten gehouden worden het advies is om konijnen via vaccinatie tegen deze ziektes te beschermen.

Uitgebreide informatie over myxomatose en RHD kunt u hier vinden.

Vaccinatie van konijnen, er is veel beweging.

Vroeger waren alleen vaccins beschikbaar die in zogenoemde multidosis flacons beschikbaar waren en die ook maar 6 maanden bescherming boden. Daarom bestonden er zogenoemde konijnenvaccinatiespreekuren zodat meerdere konijnen met dezelfde flacon tegelijk gevaccineerd konden worden.

Nobivac Myxo-RHD®
Sinds 2012 is er een nieuw konijnenvaccin beschikbaar en ook nog eens in singledosis flacons. Daardoor zijn konijnenvaccinatiespreekuren niet meer nodig en dat is eigenlijk wel fijn. Voorheen werden op een dergelijk spreekuur onbeschermde konijnen bij elkaar gebracht, wat eigenlijk helemaal niet zo goed is. Een konijn dat bijvoorbeeld met RHD geïnfecteerd was, maar op moment van het spreekuur nog wel gezond was, kon het virus naar de andere konijnen verspreiden.

Vaccinatie is mogelijk vanaf de leeftijd van 5 weken, beschermt vanaf 21 dagen na vaccinatie en tot 12 maanden tegen RHD1 en myxomatose.

Vaccinatieschema konijn

Vaccin tegen RHD2
Sinds 2015 is er een nieuw variant van het RHD-virus, RHD2, opgedoken in Frankrijk dat ook naar en binnen Nederland is verspreid. Vaccinatie tegen RHD1 biedt geen bescherming tegen RHD2. Daarom worden konijnen sinds die tijd jaarlijks met twee vaccins gevaccineerd. Het bovengenoemde en een tweede vaccin. Er is daarbij keuze tussen twee veelgebruikte merken in Nederland.

Filavac®
Konijnen kunnen vanaf de leeftijd van 10 weken met dit singledosis vaccin gevaccineerd worden, bescherming treedt op na 7 dagen en blijft tot 12 maanden aanwezig. Het kan tijdens hetzelfde consult voor vaccinatie met Nobivac Myxo-RHD gegeven worden, mits dat beide vaccins op verschillende plaatsen bij het konijn worden toegediend, bijvoorbeeld Nobivac Myxo-RHD® links en Filavac® rechts. Het nadeel is dat er in feite dubbel gevaccineerd wordt tegen RHD1, want het Filavac®-vaccin bevat naast RHD2 ook RHD1, maar zowel uit onderzoek als uit praktijkervaring blijkt dat dit veilig is. Maar uiteraard is het ook mogelijk om beide vaccins met twee weken tussentijd toe te dienen, mits de tweede vaccinatie tegen RHD2 niet vergeten wordt. Een konijn dat niet tegen RHD2 gevaccineerd is loopt namelijk het risico om te sterven aan RHD.

Eravac®
Konijnen kunnen vanaf de leeftijd van 30 dagen met dit singledosis vaccin gevaccineerd worden, het beschermt vanaf 7 dagen en na vaccinatie en tot 9 maanden lang. Het voordeel is dat dit vaccin uitsluitend RHD2 bevat en dus niet dubbel tegen RHD1 wordt gevaccineerd. Het nadeel is de vaccinatie- interval die net niet samen loopt met het Nobivac Myxo-RHD®-vaccin dat 12 maanden bescherming geeft.

Vaccinatie aan huis
Wij vaccineren konijnen, uiteraard, gewoon thuis in zijn of haar eigen vertrouwde omgeving. Je konijn ervaart zo minimale stress en komt niet in contact met andere, onbeschermde konijnen. Natuurlijk vervoeren wij de vaccins altijd goed gekoeld, met bewaking van de temperatuur. Konijnen worden voorafgaande aan de vaccinatie altijd goed onderzocht, omdat alleen gezonde konijnen vaccins toegediend mogen krijgen.